Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Styrket Pædagogisk læreplan

Herunder kan du se en kort præsentation af indhold i den styrket pædagogiske læreplan

Pædagogisk grundlag

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv. 
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”

Pædagogisk faglighed i dagtilbud Midt-Vestbyen

I Børnehaven Stjernen arbejder vi ud fra de 3 læringsrum. I daginstitutioner foregår læring altid og alle steder.

Læringen er integreret i:

  • Hverdagslivet (normer, regler, adfærd, dannelse)
  • Leg
  • Udviklingsstøttende aktiviteter

I Børnehaven Stjernen definerer vi hverdagslivet, legen og aktiviteter som: Læringsrum.

Opsporingsmodellen

I Aalborg Kommune arbejders der med tidlig opsporing og tidlig indsats via Opsporingsmodellen.

Opsporingsmodellen har fire metoder:

  • Trivselsevalueringer – opdag manglende tidlig trivsel tidligt
  • Dialogmøder – gode mødeforløb
  • Faglig sparring – udvidet faglig sparring
  • Den gode overgang – flyt viden mellem tilbud Alle børn dagpleje, vuggestue og børnehave trivselsevalueres to gange årligt.

Der arbejdes med tre trivselspositioner:

  • Trivsel
  • Ekstra opmærksomhed på barnet
  • Bekymring

Målet er at fastholde en god trivsel for de børn, der er i trivsel eller i samarbejde med barnets forældre, at iværksætte justeringer i institutionens læringsmiljø og i hjemmet for de børn der positioneres i ”ekstra opmærksomhed” eller ”bekymring”.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.